Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/fou1 
     FOU1          FOU2     
FEW III follis
FOU, adj. et subst.
[T-L : fol2 ; AND : fol1 ; DÉCT : fol3 ; FEW III, 688b : follis]

I. -

Adj.

A. -

"Qui est atteint de troubles mentaux" : Encores n'est pas chascune humaine creature disposee souffisamment pour veoir icy Dieu en telle maniere : les aucuns pour l'empeschement du corps qui oste l'usaige de raison, soit a cause de aage comme es enfans, soit a cause de maladie comme es demoniaques et hors du sens, et soit par mauvaise complexion comme es folz de nature (GERS., Trin., 1402, 153). Et aussi ceulx qui trop ardanment et sans discrecion se mectent a trop longuement penser a quelque chose, ou par affection desordonne comme sont ceulx qui folement ayment ou charnellement, comme aucunesfois on voit quilz en deuiennent folz et sans raison (CIB., p.1451, 213).

B. -

"Qui se comporte d'une façon critiquable" : Quelle fole raison, dit il, te amaine en ceste esperance a ce que tu cuidasses ceulz estre feaulz a toy, lesquelz tu auroyes corrumpuz par argent ? (GERS., Noël, p.1404, 311). Cestui respondit en plaine congregacion d'icelle Université que le livre de Almageste que aucuns folz theologiens vouloient condempner pour ce qu'il passoit leur sens, et dit que le contenu de ses conclusions estoit le livre ouquel l'engin humain reluisoit le plus. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 154 r°).

 

-

Prov. Fol s'y fie : C'est un proverbe qui s'appelle fol si fie, et puet estre dit per antiphrasim, c'est assavoir par le contraire. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 362).

 

-

RELIG. "Qui se détourne de Dieu" (anton. sage) : ...pareillement lisons nous de vous, o tres piteux saint Pol, que vous vous mu[i]ez et monstr[i]ez en toutes guises avec toutes personnes petites ou grandes, riches ou povres, princes ou estranges, sages ou foles, joyeuses ou tristes, amis ou ennemis, affin que vous les gaignissiez tous et toutes a Jhesu Crist. (GERS., P. Paul, a.1394, 507). Secondement c'est pour nous humilier, pour humilier la fole presumpcion, le fol orgueil que prent personne humaine en ce monde, non contrestant qu'elle saiche bien, et doye scavoir, que tantost elle sera boutee en terre (GERS., Noël, p.1404, 294).

 

-

Fou de qqc. "Qui aime qqc. à l'excès" : Veons le en saint Pol qui estoit batus, huez et de[cra]chié en mil manieres par les mondains comme ung fol (...) et tellement l'apella ung de ses juges en disant qu'il estoit fol de clergie. (GERS., P. Paul, a.1394, 515).

II. -

Subst. RELIG. "Celui qui mène une vie mondaine" : ...c'est le commencement de ceste saige amour que on deviengne fol selonc la doctrine de celuy meismes saint Pol. Comment fol ? Fol au jugement des folz de ce monde pour estre saige au jugement de Dieu et des saiges de paradis. (GERS., P. Paul, a.1394, 515). Tu diras en ton cuer comme le fol que Dieu n'est pas (GERS., Trin., 1402, 154).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.